Jo vuosien ajan asiakkaat ovat toivoneet monikanavaisuutta. Gartnerin mukaan 72% asiakkaista suosii kokonaisvaltaista lähestymistä markkinoinnilta ja viestinnältä.

Miksi asiakkaat haluavat monikanavaista viestintää?

  • Oikea ajoitus: väärään aikaan näkyvät viestit eivät aiheuta asiakkaassa myönteisiä toimia. Joko viestiä ei huomioida lainkaan tai sitä pidetään ärsyttävänä. Kukaan ei jaksa spämmiä. Oikea-aikainen viesti ratkoo parhaimmillaan asiakkaan sen hetkisen ongelman.
  • Viestien personoiminen: monikanavaisuuden ihanuus on se, että samalla kun luodaan tietoisuutta brändistä massakanavissa, voidaan digitaalisten kanavien viestit personoida nätisti. On selvää, että kun viestin sisältö on juuri itseä kiinnostavaa, se osuu ja uppoaa sanahelinää paremmin.
Monikanavaisuus vaatii uusia ajattelutapoja myös brändiltä

Monikanavainen viestintä vaatii enemmän resursseja ja osaamista kuin vain pariin kanavaan keskittyminen. Lisäksi on vielä oltava taitoa suunnitella, miten kanavat pelaavat yhteen.

Brändin hyötyminen monikanavaisuudesta

  • Viestinnän integrointi parantaa tehokkuutta
  • Digitaalisten kampanjoiden automaatio vähentää tuotantokustannuksia ja manuaalista työtä
  • Älykäs kuluttajadatan hyödyntäminen tuo paremmat tulokset kuin vain massojen tavoittelu. Pelkkä data ei tosin riitä mihinkään, vaan yrityksessä on panostettava henkilöstön osaamiseen: dataa on pystyttävä analysoimaan ja sen perusteella pitää pystyä tekemään päätöksiä. Kuulostaa itsestään selvältä, mutta monessa paikassa dataa kerätään osaamatta niinkään hyödyntää sitä.

Yritysten kannattaa tuloksia arvioidessa muistaa, ettei sen kannata mitata vain eri kanavien ROIta vaan kokonaisuutta. Toki kampanjoita on seurattava kanavakohtaisestikin, mutta liian hätäisiä johtopäätöksiä yksittäisen kanavan performanssista ei kannata vetää. Jotkut kanavat toimivat tukena niille, joissa lopullinen tulos tehdään. Tukikanavien puuttuminen voi heikentää koko kampanjan tulosta kokonaisuudessaan.

Muista kuitenkin, että monikanavaisen viestinnän tärkein elementti on itse viesti. Mitkään kanavavalinnat eivät pelasta, jos sisältö ei ole kunnossa.

 

Onko sinulla kysyttävää monikanavaisesta viestinnästä? Ota rohkeasti yhteyttä!

 

Kommentit
  • Ota yhteyttä