Brändit kertovat –
kiinnostavatko tulokset?

Blogi

tammikuu 29, 2010

Mari Savolainen

Yrityksen tehokas näkyvyys Facebookissa

Mari Savolainen @ 3:31 pm

Facebook on tällä hetkellä maailman suosituin sosiaalisen median yhteisöpalvelu.  Palvelulla on yli 350 miljoonaa käyttäjää, ja Suomessakin 1,5 miljoonaa. Yrityksille ja brändeille Facebook tarjoaa uusia tapoja olla lähempänä asiakasta.

Vuonna 2004 perustettu Facebook on kasvanut globaaliksi ilmiöksi ja sosiaalisen median tärkeimmäksi lipunkantajaksi. Käyttäjille ilmaisessa yhteisöpalvelussa voi pitää yhteyttä verkostoihinsa, vaihtaa kuulumisia, videoita, kuvia, linkkejä ja muistiinpanoja. Puolet käyttäjistä kirjautuu Facebookiin päivittäin.  Yrityksille Facebook antaa tehokkaita ja asiakaslähtöisiä keinoja tavoittaa kuluttajia ja muita sidosryhmiä.

Sosiaalinen media osaksi viestintä- ja markkinointistrategiaa

Sosiaalisen median hyödyntäminen yrityksissä on kasvava trendi. Yksisuuntainen bannerimainonta ei enää takaa toivottua näkyvyyttä verkossa. Facebookin perustaja Mark Zuckerberg onkin sanonut, että yrityksille palvelun ensisijaista aluetta on mm. uuden kysynnän kasvattaminen.

Facebook tai muu sosiaalinen media ei toki kokonaan voi korvata muita markkinointi- ja viestintäkanavia. Parhaimman lisäarvon sosiaalinen media luo, kun se on suunniteltu osa viestintä- ja markkinointistrategiaa.

Millä keinoin yritykset sitten voivat käytännössä Facebookia hyödyntää? Facebookin avulla yritys voi olla vuorovaikutuksessa asiakkaisiin ja muihin sidosryhmiin esimerkiksi jakamalla tietoa tapahtumista ja tuotteista, keräämällä asiakaspalautetta, sitouttaa kuluttajia järjestämällä kyselyitä ja kilpailuja sekä kannustamalla käyttäjiä tuottamaan omaa sisältöä brändin ympärille. Facebook ei pelkästään auta nykyisten asiakkaiden aktivoimisessa vaan myös uusien hankinnassa. Yksittäinen henkilö voi lähettää Facebook-sivulla olevan tarjouksen eteenpäin koko verkostolleen, jolloin tieto leviää nopeasti verkostosta toiseen. Jotta yrityksen tai brändin faniksi voi ryhtyä, tuote tai yritys tarvitsee oman sivun.

Millä alkuun ja siitä eteenpäin

Yrityksen Facebook-viestinnän menestyksen edellytyksiä ovat kiinnostava sisältö ja aktiivinen läsnäolo. Facebook-sivun ei ole tarkoitus olla kopio yrityksen nettisivuista, eikä pelkkä sisällön kierrättäminen kannata.

Yksi Facebookin suosituimmista ajanvietteistä ovat sovellukset, joita on jo yli 350 000. Suurin osa näistä on erilaisia testejä, kyselyitä tai pelejä. Sovellukset hyödyntävät Facebookin sosiaalisia piirteitä, ja niillä aktivoidaan käyttäjää viettämään aikaa yrityksen parissa. Yritysten profiileissa käydään myös keskustelua, joten sitä on tärkeää seurata ja siihen on myös osallistuttava. Mikäli yritys ei osallistuisi sitä koskevaan keskusteluun lainkaan, kuihtuu se pois, eikä fanikaan todennäköisesti kovin pitkään sivulla viihdy.

Tärkeintä  on kuitenkin aina sisältö, oli se sitten yrityksen tai käyttäjien tuottamaa. Käyttäjiä kannattaa kannustaa tuottamaan sisältöä, kuten lähettämään kuvia tai videoita.  Kannustuskeinona voi käyttää kilpailuja tai tapahtumia. Ikea käytti tätä loistavasti hyödykseen uuden myymälän lanseerauksessaan. Se loi Facebook-sivulleen virtuaalisen näyttelyhuoneen lisäämällä sinne kuvia kalusteista. Ensimmäinen henkilö, joka ”taggasi” tai merkkasi nimensä kuvassa olevaan tuotteeseen, voitti kalusteen. Suosio oli huikea, ja viesti uutuuksista levisi tehokkaasti.

Facebookiin pitää tuottaa säännöllisesti mielenkiintoista sisältöä. Kunnon tavoitteet ja strategia auttavat.  Fanit saavat tiedon sivusi päivityksistä ja uutisista.  Jos nämä ovat sisällöltään epärelevantteja ja tylsiä, mielenkiinto lopahtaa nopeasti. Kukaan ei halua roskapostia.

Facebook-sivusto on osa yrityksen koko verkkonäkyvyyttä. Linkki nettisivuilta Facebookiin kuuluu asiaan, ja asiakkaille on hyvä kertoa Facebook-sivusta vaikkapa sähköpostin allekirjoituksessa. Myös Facebookista tulee löytyä linkit yrityksen nettisivuille ja mahdollisiin Twitter- ja YouTube-tileihin. Näin luodaan trafiikkia ja tehokasta synergiaa.

Yrityksellä tai sen tuotteilla saattaa olla Facebookissa myös käyttäjien perustamia fanisivustoja. Nämä eivät ole pois yrityksesi itse ylläpitämältä sivulta, päinvastoin: voisiko yritys enempää toivoa, kuin että sen brändistä ja tuotteista pitävät asiakkaat oma-aloitteisesti perustavat fanisivun?

Pitkäjänteisyys palkitaan

Sitä, että sosiaalinen media vaatii aktiivista läsnäoloa ja pitkäjänteisyyttä ei voi liikaa korostaa. Sosiaalisen median palvelut kuten Facebook perustuvat luonteeltaan sosiaaliseen toimintaan, keskusteluun ja muuhun yhteydenpitoon. Tätä odotetaan myös yrityksiltä. Staattiset, kerran kuukaudessa päivittyvät sivut näyttäisivät epäaktiivisilta. Alusta alkaen on myös hyvä miettiä, miten Facebook ja sosiaalinen media yleensäkin tukevat yrityksen viestintä- ja markkinointiponnisteluja. Strategia ja tavoitteet ratkaisevat paljon.