Maailmassa on 500 miljoonaa PowerPointin käyttäjää. Nämä käyttäjät pitävät 30 miljoonaa esitystä joka päivä. Vähintään 50 % näistä esityksistä on sietämättömiä, aloittaa koulutuksensa Porter Novelli verkoston koulutusguru Melissa Taylor (Global Learning & Development).

Porter Novelli Nordicin vuositapaamisessa Melissa piti meille koulutuksen, joka jäi muhimaan mieleeni. Kuinka monta kertaa itsekin olen istunut kalvosulkeisissa, joissa ajatus on lähtenyt vaeltamaan kiinnostavampiin asioihin? Usein aihe on voinut olla kiinnostavakin, mutta liian täydet diat ja esiintyjän monotoninen ja innoton esiintymistapa ovat nujertaneet keskittymiskyvyn ja kiinnostuksen. Esiintyminen ja hyvän presentaation rakentaminen ovatkin taitolajeja. Molempia voi onneksi harjoitella, eikä kenenkään ei tarvitse olla synnynnäinen lahjakkuus. Seuraavan kerran esitystä kasatessa kannattaa miettiä etukäteen ainakin näitä pointteja:

Tunne yleisösi

Mieti ensin tarkasti, kenelle olet menossa esittämään asiaasi – rakenna koko esitys aina yleisö mielessä. Puhuttele yleisöä heitä kiinnostavilla asioilla. Puhu yleisölle heidän kielellään. Mieti etukäteen, mitä he jo tietävät aiheesta.

Esityksen tarkoitus

Haluatko tarjota tietoa, ohjeistaa, vakuuttaa jonkun vai myydä jotain? Mieti tarkoin esityksen tarkoitus. Luo mahdollisimman selkeä rakenne: panosta vaikuttavaan alkuun ja vangitse kuulijan mielenkiinto, kertaa asiasi keskivaiheessa esimerkiksi tarinan muodossa ja summaa pääpointit lopuksi.

Hyvä sisältö on pääasia

Unohda hienot grafiikat ja keskity sisältöön. Ihmiset pystyvät pitämään mielessään enintään kolme pääasiaa per dia. Kertomalla enemmän kasvaa riski, että ihmiset muistavat esityksestä väärät asiat. Tarinat jäävät mieleen. Faktat jäävät 20 kertaa todennäköisemmin mieleen, kun ne ovat osa tarinaa.

Harjoitus tekee mestarin

Yleisön tulisi keskittyä kuuntelemaan esiintyjää, ei lukemaan dioja. Usein lohdullinen tieto meille kuolevaisille on, että ammattilaisetkin harjoittelevat. Mitä luontevampi ja vaikuttavampi esitys, sitä suuremmalla todennäköisyydellä esiintyjä on käyttänyt aikaa harjoittelemiseen. Aikaa kannattaa siis varata esityksen läpikäymiseen ennakkoon.

Jopa 90 % viestinnästä on sanatonta

Tämä pätee erityisesti kahden ihmisen välisessä vuorovaikutustilanteessa, mutta on skaalattavissa myös esiintymistilanteeseen. Ei ole esimerkiksi samantekevää, mitä käsillään tekee esiintymisen aikana. Nonverbaalisella viestinnällä voi vahvistaa sanomaa tehokkaasti tai heikentää sitä. Erityisen paljastavaa on nähdä itsensä videolta, se karsii hetkessä pahimmat maneerit pois.

Onko sinulla kysyttävää valmennuksista? Ota rohkeasti yhteyttä!

Lähde: Melissa Taylor, Global Learning and Development, Porter Novelli

 

Kommentit
  • Ota yhteyttä