Monikanavaisesta viestinnästä puhutaan paljon. Käytännössä tällä tarkoitetaan kuluttajan kohtaamista uusin tavoin. Asiakas hakee tietoa, jakaa kokemuksiaan ja liikkuu paikasta toiseen. Kun hän kohtaa saman ydinviestin läpi kaikkien kanavien, sen vaikutus tehostuu. Eri kanavilla on eri roolit asiakkaan polun eri vaiheissa, joista jokainen on tärkeä. Sama viesti ei tarkoita tismalleen samaa sisältöä joka kanavaan, mutta sisältöjen ytimessä pitää olla sama idea, ja kaikkien viestien on tuettava samaa tarkoitusta.

 

Kuluttajakäyttäytyminen valintojen pohjalla

 

Tutkimukset osoittavat, että 94% ihmisistä pitää matkapuhelimensa aina käden ulottuvilla. Kuluttajat ostavat tabletilla samalla, kun katselevat televisiota; yhä useampi sähköposti avataan mobiililaitteella desktop-laitteen sijaan.

Toki myös offline-maailma on tärkeä viestijän kannalta. Lehtiä luetaan niin diginä kuin printtinä, radiota kuunnellaan yhä, perinteiset katumainokset vilisevät kaupunkikuvassa, ja myymäläkonseptit ja -materiaalit solahtavat luonnollisesti osaksi asiakaskokemusta.

On siis luonnollista, että brändit ovat esillä juuri siellä, missä asiakas milloinkin liikkuu. Kanavat valitaan kohderyhmän mieltymysten mukaan ja heidän käyttäytymiseensä sopeuttaen. Lue lisää viestinnän kanavastrategiasta ja oikeiden kanavien valinnasta Lindan kirjoituksesta.

 

Onko sinulla kysyttävää monikanavaisesta viestinnästä? Ota rohkeasti yhteyttä!

 

Kommentit
  • Ota yhteyttä