Vaikuttajaviestintä (influencer communcations) on viime vuosina vakiintunut tarkoittamaan aivan uutta asiaa Suomessa.

Vaikuttajat – keitä siis ja missä? No, hehän ovat tietysti somessa hyviä mielenkiintoisia yleisöä kerääviä bloggaajia, tubettajia tai instaajia. Kyseessä on viestinnällisesti hyvin kiinnostava kohderyhmä, joka kasvaa ja kasvaa – ja johon suomalaiset näiden kaupallisista yhteistöistä huolimatta kovasti luottavat: kyse on nyansseista, ja vaikuttajien on tiedettävä ja tunnettava rajansa. Kun näin on, kaupallisuus ei yleisöä haittaa. Seuraajat ovat valmiita uskomaan siihen, mitä heidän oma mielipidevaikuttajansa heille suosittelee.

Asiantuntijaviestintä uudisterminä

Akvamariini käyttää nykyään toisesta tutusta kohderyhmästään selvyyden vuoksi termiä asiantuntijat. Kun viestimme tälle ryhmälle – esimerkiksi kansanedustajille, lääkäreille tai muille vahvan ammatti-identiteetin omaaville henkilöille – toimintamalli on kokonaan toinen. Tyypillisesti tarjoamme tutkimustietoon perustuvia faktoja selkokielellä. Usein tilanne on se, että lapsi on mennyt pesuveden mukana jossakin pinnalla olevassa aiheessa, ja jopa alan asiantuntijoiden tiedot ovat puutteelliset tai kokonaan väärätkin.

Asiantuntijaviestintä onkin varsin neutraalia toimintaa: kaupallisuus on karsittu nolliin, mutta viesti pitää tavalla tai toisella kyetä välittämään siten, että se herättää.

Kannattaa muistaa, ettei minkään asian tai tapahtuman suhteen ole olemassa ”tyhjää kuplaa” – ihminen muodostaa aina jonkin mielikuvan. Vaihtoehtoisten totuuksien aikakautena joutuvat sellaisetkin tahot nostamaan ääntään, jotka perinteisesti ovat viestineet vähän tai eivät ollenkaan: oikean tiedon saaminen perille vaatii työtä.

Molempi parempi

Kummatkin ryhmät kuuluvat Akvamariinin asiakkaiden kiinnostuksen kohteisiin. Ja olipa ”ryhmä” mikä tahansa, viestinnän lainalaisuudet säilyvät: ryhmä muodostuu yksilöistä. joihin on vaikutettava periaatteessa jokaiseen erikseen.

Aivan erityisesti kannattaa tietysti vaikuttaa mielipidejohtajiin, jotka täyttelevät proaktiivisesti noita tiedon tyhjiöitä ja puhuvat sellaisen asian puolesta, johon uskovat, ja josta heillä on runsaasti tietoa.

Mikäli haluat keskustella yrityksesi mahdollisuuksista hyödyntää vaikuttajaviestinnän maailmaa, otathan yhteyttä soittamalla tai alla olevan lomakkeen kautta.

Pia Jännes
040 503 8571

 

 

 

Kommentit
  • Ota yhteyttä