Valitettavan usein äänimaailma ja muu viestintä eivät kulje saumattomasti käsi kädessä. Lanseeraustilaisuuksien musiikkivalinnat, somesisältöjen äänet, toimistorakennuksen aulan äänimaailma, videoiden taustamusiikki… Kaiken tulisi tukea samaa tarinaa, joka on linjassa muun viestinnän tekemisen kanssa. Varsinkin, kun asiakas voi nykyään olla kosketuksissa brändiin milloin ja missä tahansa, ja usein monessa kanavassa samanaikaisesti.

Toisaalta tietyissä tiloissa tuntuu viihtyisältä, vaikka et välttämättä osaa sanoa, miksi tunnet olosi kotoisaksi. Kliseistä mainosta katsellessa tunteet saattavat yllättävästi ottaa vallan. Usein syy löytyy korviimme kantautuvista äänistä.

Äänet viestivätkin parhaillaan hyvin tehokkaasti brändin syvintä olemusta; ääni- ja musiikkimaailma on välitön ja suora väylä tietoisuuteen. Se vaikuttaa sanattoman ja universaalin luonteensa vuoksi tiedostamatta ihmisen tunteisiin. Koska sopivan äänimaailman tulisi kulkea läpi kaiken viestinnän, se voi olla tärkeä osa kokonaisvaltaista brändäys- ja viestintäsuunnitelmaa.

Tarkasti valittu ja brändiin sopiva äänimaailma
  • Tukee yrityksen arvoja ja tavoitteita
  • Auttaa luomaan halutun assosiaation brändiin
  • Vaikuttaa asiakaskäyttäytymiseen
  • Parantaa asiakastyytyväisyyttä
  • Tukee muuta viestintä
Miten äänillä voi vaikuttaa asiakaskäyttäytymiseen?

Musiikkiasiantuntija Matti Raivio Maestro Pro:lta kertoo, että musiikki on yksi ensimmäisistä asioista, jonka ihminen aistii tilaan tullessaan. Assosiaatiot tehdään usein tiedostamattomasti sen mukaan, mitä taustalta kuuluu; mielikuvien lisäksi vaikutukset asiakaskäyttäytymiseen ovat huomattavat mm. kaupan alalla sekä hotelli- ja ravintolabisneksessä. Taustamusiikin tempo vaikuttaa esimerkiksi siihen, kuinka nopeasti asiakkaat liikkuvat kaupoissa, miten nopeasti he tekevät ostopäätöksiä tai kuinka pitkään tiloissa viihdytään. Nopeatempoista musiikkia käytetään paljon alennusmyynneissä ja pikaruokaloissa, kun asiakaskiertoa halutaan nopeuttaa. Hidas tempo rentouttaa ja saa asiakkaan viihtymään pidempään ravintolassa sekä käyttämään enemmän rahaa.

Musiikin lisäksi muunkinlaisia ääniä voidaan käyttää ostokäyttäytymistä tukemaan. Monessa Citymarketissa on käytössä eri osastojen tuotteita kuvaavia äänimaailmoja, jotka soivat Maestro Pro -ohjelman kautta. Kalatiskillä kala tirisee grillissä, juomaosastolla sihahtelee aivan kuin pulloja avattaisiin. Citymarketteihin äänimaailman toimittavan Sevende Aromasin Eero Niskanen tietää, että kaupan äänillä pyritään alentamaan stressihormoneja. Ostosten teko on silloin miellyttävämpää ja siihen käytetään enemmän aikaa.

Äänimaailman laiminlyöminen haitaksi brändimielikuvalle

Tilojen äänimaailmaa kannattaa ajatella äänitapettina; puuttumisen huomaa, mutta läsnäoloa välttämättä ei. Äänet myös toimivat eristeinä ja luovat omaa tilaa. Ravintolassa voi jutella rauhassa ilman, että keskustelu kuuluu naapuripöytään. Vaatekaupassa voi kierrellä omiin ajatuksiinsa uppoutuneena, havahtumatta jokaiseen häiriöääneen. Vääränlainen äänimaailma taas ärsyttää asiakkaita, mikä vaikuttaa suoraan myyntiin: Heartbeats Internationalin tutkimuksen mukaan 44 prosenttia vastaajista lähtee pois, jos musiikki on tilaan sopimatonta tai sitä soitetaan vääränlaisella volyymilla. 38 prosenttia kertoo ettei aio palata yrityksen tiloihin vääränlaisen äänimaailman vuoksi.

Älä siis jätä keskeisiä asioita sattuman varaan.

Tarvitsetko apua kokonaisvaltaisen viestinnän suunniteluun ja toteutukseen? Ota yhteyttä meihin!

Haastateltavana musiikkiasiantuntija ja DJ Matti Raivio, https://www.maestropro.fi/.

 

Kommentit
  • Ota yhteyttä