Nopea tahti, tahattomat kommentit tai vaihtoehtoisesti reagoimattomuus tapahtumiin haastavat yhä useammin yrityksen mainetta. Työskentelemme yhä nopeatempoisessa maailmassa, jossa etenkin someoikeudenkäynti on suoritettu hetkessä. Sana on vapaa, kanavat myös. Mediakentän murroksessa eri kanavissa sovelletaan kirjavia lainalaisuuksia, joiden myötä objektiivisuus ja tutkiva journalismi saattavat vauhdissa tippua kyydistä.

Työnantajan kannalta hankalaa on, että esiin nousevat aiheet tai peräti oikeudelliset syytteet saattavat olla totuudellista tai oikeudellista pohjaa vailla – mutta ne voivat silti olla kiinnostavia uutisia. Vetävää otsikkoa ei korvaa mikään, ja sympatiapisteitäkin on usein mukava jaella suuren yleisön suuntaan. 

Ennakoi, valmistaudu ja tehosta sisäistä viestintää

Mikä neuvoksi, jos hallitsemattoman tuntuinen kriisi iskee varoittamatta? Neuvoja on oikeastaan yksi: ennakoi tapahtumia tehostamalla ennen kaikkea sisäistä viestintää.

Aloita tilannekartoitus selvittämällä faktat. Onko esiin tullut näkemys yhden vai useamman ihmisen yhteinen mielipide? Onko kyse yksittäisestä asiasta vai yrityskulttuuriin laajemmin liittyvästä aiheesta? Usein tieto lisää tuskaa alkuvaiheessa, mutta tiedonpuute voi lisätä sitä pidemmällä aikavälillä vielä enemmän.

Kun kriisi iskee:

1.) Ole valmis toimimaan. Tunne organisaatiosi kriisiviestintäprosessi ja muista päivittää se säännöllisesti.

2.) Kaiva pöytälaatikosta viimeisen vuoden aikana päivitetyt kriisiskenaariot ja reagointimallit.

3.) Käytä hyväksesi asiantuntevaa sparrausta – kuten viestintätoimistoasi. Monen näkökulman ja osaamisen yhdistelmä on voitokas.

4.) Toimi heti.

5.) Seuraa tilannetta ja reagoi tarvittaessa.

6.) Muista, että viestintä on yrityksesi suurin mahdollisuus.

 

 

Kommentit
  • Ota yhteyttä